Comfortzone, kom jij er wel eens buiten?

Er bestaan verschillende definities van comfortzone. Hieronder noem ik er twee.

1. “Situatie waarbinnen iemand zich veilig en ontspannen voelt. Voorbeeld: “Hij stapte buiten zijn comfortzone toen hij een voordracht moest geven.”

2. “We leven binnen onze comfortzone wanneer we een leven leiden zonder onzekerheden die ons angst inboezemen. Iedereen heeft een eigen comfortzone. Die kan klein zijn, bijvoorbeeld bij mensen die snel zenuwachtig zijn. Maar ook groot, zoals bij dappere bergbeklimmers die elke uitdaging aankunnen.
Mensen kunnen vrijwillig buiten hun comfortzone treden, maar ook gedwongen. In het laatste geval zullen zij in de meeste gevallen hun best doen om snel daarin terug te keren.”

Jij bepaalt jouw comfortzone

Binnen je comfortzone is alles vertrouwd, veilig, voorspelbaar, routinematig maar niet persé leuk of zoals je graag zou willen. Best saai eigenlijk.

Je wilt graag meer uit je leven halen. Omdat je weet dat je meer kunt. Eindelijk eens die cursus fotografie of Italiaans gaan doen, voor jezelf opkomen in je werk, een nieuwe baan zoeken, voor jezelf beginnen of nu echt die 10 kilo afvallen.

We beginnen wel …

Soms zijn wij er zo klaar mee dat wij daadwerkelijk stappen buiten onze comfortzone zetten. Dat voelt achteraf vaak goed en geeft ons meer zelfvertrouwen en het gevoel dat wij zelf het heft in eigen hand nemen.
Hoe komt het dan toch dat wij vaak weer afhaken? Dat is de “schuld” van ons reptielenbrein. Ons reptielenbrein beschermt ons graag en alles wat nieuw of anders is of onveilig voelt, zal je reptielenbrein willen verwerpen. Ook al weet jij rationeel dat een cursus gaan doen of afvallen goed voor je is.
Google maar eens op “reptielenbrein” als je hier meer over wilt weten.

Gevolg teleurstelling in jezelf omdat het weer niet is gelukt. Na verloop van tijd steekt toch weer dat knagende gevoel op dat je nu echt iets moet gaan doen om jouw verlangens waar te maken.

Hoe zijn wij ons reptielenbrein te slim af?

Uit je comfortzone komen, begint met kleine stapjes die voor jou te doen zijn waardoor je het ook beter vol kunt houden.

De eerste stap is bewustwording. Dat is ook direct de belangrijkste. Want als je niet inziet dat je iets moet veranderen of wilt veranderen dan kun je ook geen bewuste keuzes maken. Alleen als de alarmbel rinkelt bij dreigend ontslag of acute gezondheidsproblemen bijvoorbeeld, kom je als door een wesp gestoken in actie. Zover wil je het natuurlijk niet laten komen.

De tweede stap is begrijpen waarom je doet wat je doet. Wij doen vaak dingen op de automatische piloot. Dat is in veel gevallen heel efficiënt denk maar aan autorijden of tandenpoetsen, maar niet in alle situaties. Vaak maak je keuzes, omdat je het zo gewend bent en het al jaren zo doet. Het helpt je als je bewuster stil gaat staan bij de keuzes die je maakt en je afvraagt of deze keuzes je ondersteunen bij datgene wat jij wilt doen of bereiken.

De derde stap is actie. Je gedachten omzetten in daden.
Geloof in je eigen kracht. Het betekent dat je de baas moet worden over je eigen gedachten en emoties. Stop met de automatische piloot en wordt je bewust hoe een deel van jou het liefst in je comfortzone blijft hangen. Dit is het deel van jou dat doodsbang is voor onzekerheid. Door jezelf duidelijk te maken dat deze onzekerheid in de meeste gevallen niet reëel is, kom je verder.

Stel jij wilt aan het eind van 2020 tien kilo lichter zijn dan nu. Dat is je grote doel. Dat doel ga je alleen bereiken als je het terugbrengt naar kleinere, haalbare stappen. Je gaat bijvoorbeeld bepalen wat je per maand moet doen om 1 kilo af te vallen. Hoe veel meer moet je bewegen, wat moet je meer gaan eten, wat minder. In maand 1 op dag 1 start je met een nieuwe gewoonte die je dichterbij je uiteindelijk doel brengt. Als dat goed gaat, kun je er een nieuwe goede gewoonte aan toevoegen. Zo werk je langzamerhand naar je doel toe. Je zult merken dat het na verloop van tijd steeds makkelijker gaat. Het duurt gemiddeld 90 dagen voordat een nieuwe gewoonte ook echt ingesleten is. Loop dus niet te hard van stapel want voor je het weet steekt je reptielenbrein weer zijn kop op.

Tot slot nog een paar aanvullende tips om je op koers te houden.

1. Luister niet naar dat innerlijke stemmetje, dat zegt dat je het niet kunt of niet sterk genoeg bent om het vol te houden.
2. Heb lak aan wat andere mensen denken, maar vertrouw op jezelf.
3. Accepteer teleurstellingen. Als je een dag of een paar dagen in de fout bent gegaan, ga gewoon weer van start. Wees lief voor jezelf. Je bent op de goede weg.
4. Deel je doel of plan met mensen die je vertrouwt en waarvan je weet dat ze je willen helpen. Zij kunnen je motiveren en ervoor zorgen dat je op het juiste pad blijft.
5. Vier je successen groot en klein. Beloon jezelf met een tijdschrift, mooi boek of een dagje sauna. In ieder geval iets waar jij blij van wordt.
6. Houdt dagelijks een notitieboekje bij. Zo krijg je inzicht in je bewuste en onbewuste keuzes.

Meer lezen over het vergroten van je comfortzone en je mindset dan kan ik je het boek van Michael Pilarczyk “Master your Mindset” van harte aanbevelen. Het geeft je nieuwe inzichten en is makkelijk te lezen.

Waar kom jij je comfortzone voor uit?

Zin om in actie te komen, meld je dan aan bij de Vrijheidsjutters community op Facebook.

Pin It on Pinterest

Share This